Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

استرس گرمایی (تنش حرارتی)

استرس گرمایی (تنش حرارتی)

استرس گرمایی (تنش حرارتی)

استرس گرمایی در گاوها زمانی اتفاق می‌افتد که نتوانند گرمایی را که تولید می‌کنند دفع کنند و منجر به ناراحتی و کاهش تولید شیر شود.

بر خلاف انسان، گاوها می توانند در دمای بالای 20 درجه سانتی گراد دچار استرس گرمایی شوند. ممکن است متوجه شوید که گاوهای شما در هوای گرم سریع‌تر نفس می‌کشند، کمتر خوراک می خورند، بیشتر آب می‌نوشند و کندتر حرکت می‌کنند.

تأمین سایه و آب آشامیدنی فراوان اولین خط دفاعی در برابر استرس گرمایی است. همچنین شما می توانید تغییرات استراتژیک در مدیریت و روال تغذیه آنها ایجاد کنید.

چرا گاوها به این راحتی گرم می شوند؟ استرس گرمایی زمانی اتفاق می‌افتد که گاوها بیش از آنچه که می‌توانند از شر آن خلاص شوند، گرما تولید داشته باشند و منجر به عوارض و کاهش تولید شیر شود.

همه ما محدوده دمایی ایده آل داریم که در آن احساس راحتی می کنیم و سیستم ایمنی و اندام هایمان به درستی کار می کنند. محدوده دمایی راحت برای یک گاو 20-4 درجه سانتیگراد است و این محدوده دمایی در انسان 24-16 درجه سانتیگراد است.

در واقع گاوها مقادیر زیادی انرژی برای هضم غذا و تولید شیر تولید می کنند. این گرما در فصل زمستان مفید است اما در تابستان زمانی که گاوها گرمای بیشتری را از محیط جذب می کنند و حفظ دمای بدن ایده آل برای آنها سخت تر است این گرما یک چالش است.

استرس گرمایی (تنش حرارتی)

یکی از راه هایی که گاوها از شر گرمای اضافی خلاص می شوند، تبخیر از طریق تنفس و تعریق است. برای افزایش تبخیر، دام ها سریع‌تر نفس می‌کشند و بیشتر عرق می‌کنند، اما توانایی آنها برای تعریق محدود است.

در واقع این روش ها به تنهایی کافی نیست و در ادامه برای کاهش تولید گرما در شکمبه، کمتر خوراک می خورند، بنابراین تولید شیر آنها کاهش می یابد.

رطوبت زیاد، تابش مستقیم آفتاب و حرکت کم هوا، خطر استرس گرمایی را افزایش می دهد، زیرا تبخیر موثر نیست و باعث می شود گاو گرما را با تعریق و نفس نفس زدن از دست بدهد.

نحوه تشخیص استرس گرمایی در گاوها

مراقب این پنج نشانه باشید:

  1. بالا رفتن سرعت تنفس – سرعت تنفس آنها را بررسی کنید
  2. کاهش مصرف خوراک – گاوها بیشتر می ایستند اما کمتر خوراک مصرف می کنند
  3. نوشیدن آب بیشتر و گاوهای بی حال در اطراف جایگاه
  4. گاو ها آهسته تر حرکت می کنند
  5. شیر کمتری تولید می کنند

بررسی میزان تنفس

اولین نشانه استرس گرمایی افزایش سرعت تنفس است. میزان تنفس را با مشاهده تعدادی گاو در یک بعد از ظهر گرم تابستان بررسی کنید – یک گاو سیاه پرتولید بیشتر در معرض خطر است.

بیش از 10 نفس در 10 ثانیه به این معنی است که گاو راحت نیست و نشانه ای است که گله نیاز به خنک شدن دارد.

استرس گرمایی (تنش حرارتی)

به حداقل رساندن استرس گرمایی

برای به حداقل رساندن تأثیرات بر بهره وری و محافظت از راحتی گاو، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • ایجاد سایبان

گاوها انگیزه زیادی برای جستجوی سایه در هوای گرم دارند زیرا سایه باعث می شود گاوها در دمای پایین تر از نور مستقیم خورشید باشند.

در جایگاه ها وجود سایه بان الزامی است.

در صورت چرا در مرتع بهتر است در مناطقی صورت گیرد که سایه طبیعی وجود داشته باشد یا از طریق سایه درختان بتوان سایه مورد نیاز دام جهت کاهش استرس گرمایی را فراهم کرد.

استرس گرمایی (تنش حرارتی)

  • خنک کردن با آب

مه پاش ها می توانند خنک سازی تبخیری را پس از خیس شدن بهبود بخشند.

اطمینان حاصل کنید که همه گاوها پس از شیردوشی خیس هستند.

اگر نیاز به صرفه جویی در مصرف آب دارید، آبپاش ها را در یک چرخه روشن/خاموش اجرا کنید، به عنوان مثال، حدود 3 دقیقه هر 15 دقیقه.

آب باید قطرات بزرگی باشد تا به پوست برسد.

آبپاش ها را تقریباً 2 متر بالای گاوها قرار دهید تا خطر خیس شدن پستان ها و ورود آب به گوش گاوها را کاهش دهید.

پنکه ها یا فضای اضافی در جایگاه را می توانند با دور کردن هوای مرطوب، جریان هوا را افزایش داده و گاوها را سریعتر خنک کنند.

پس از یک شب گرم، می توان از مه پاش یا آبپاش در هنگام شیردوشی صبحگاهی برای کاهش حرارت استفاده کرد، به خصوص اگر در طول روز سایه کمی برای گاوها وجود داشته باشد.

توجه: استفاده از مه پاش باعث می شود رطوبت به پوست گاو نرسد و به عنوان عایق حرارتی عمل کند و شرایط استرس حرارتی را بدتر می کند اما آبپاش ها باعث می شود رطوبت به پوست دام رسیده و باعث خنک کردن دام شود.

استرس گرمایی (تنش حرارتی)

  • آب آشامیدنی

 گاوهای شیرده معمولاً در تابستان به بیش از 100 لیتر در روز آب نیاز دارند و بیش از 2 تا 6 بار در روز آب می نوشند.

یک گاو می تواند 20 لیتر آب در دقیقه بنوشد. در زمان اوج نوشیدن (بعد از شیردوشی) آبخوری را بررسی کنید و مطمئن شوید که سرعت جریان به آبخوری ها به اندازه کافی بالا است.

لوله های آب باید 75 میلی متر قطر داشته باشند و فشار کافی برای تامین 20 لیتر به ازای هر گاو در ساعت داشته باشند.

به طور منظم آبخوری ها را تمیز کنید. گاوها اگر آب تمیز و خوش طعم باشد بیشتری می نوشند.

استرس گرمایی (تنش حرارتی)

  • شیردوشی

 راه رفتن گاوها برای شیردوشی و ایستادن در محوطه های بدون سایه در طول گرمای روز خطر استرس گرمایی را افزایش می دهد.

فاصله و سرعت پیاده روی تا شیردوشی را کاهش دهید. در زمان شیردوشی به ازای هر گاو فضای حیاط بیشتری بدهید. زمان سپری شدن در محوطه های بدون سایه را کاهش دهید.

  • تغذیه

 حداکثر تولید گرما در شکمبه حدود سه ساعت پس از مصرف خوراک برای گاو اتفاق می افتد. تأثیر اصلاح جیره نسبت به تأثیر ایجاد سایه و خنک کننده اندک است.

با این حال، تغییراتی وجود دارد که می تواند به خنک نگه داشتن گاوهای شما کمک کند:

افزایش انرژی قابل سوخت و ساز (ME) و تراکم مواد مغذی خوراک، به ویژه در طول روز برای کاهش افت اشتها به دلیل استرس گرمایی.

بخش بیشتری از مقدار مصرف روزانه خوراک را در صبح زود یا در خنکی شب تغذیه کنید تا در قسمت های خنک تر روز گرما تولید شود.

گاوها وقتی گرم هستند املاح بیشتری را در عرق و ادرار از دست می‌دهند، بنابراین پتاسیم، سدیم و منیزیم اضافی را از طریق سنگ نمک یا مکمل‌ها ارائه دهید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا