Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

استرس گرمایی و افزایش شمار سلول های سوماتیک شیر

استرس گرمایی و افزایش شمار سلول های سوماتیک شیر
فهرست مطالب

استرس گرمایی و افزایش شمار سلول های سوماتیک شیر

با گرم شدن هوا نگرانی اصلی دامداران کاهش تولید شیر است، با این حال اثرات استرس گرمایی بر عملکرد دام و سایر پارامتر های سلامت دام نیز بسیار با اهمیت است .

که از میان این پارامترها می توان به افزایش دوره ای سلول های سوماتیک شیر در شرایط استرس گرمایی اشاره کرد.

در برخی از گله های گاو شیری در فصول گرم سال افزایش شمار سلول های سوماتیک (SCC) مشاهده می شود.

علت این تغییرات چیست؟

چگونه می ­توان از آن جلوگیری کرد؟ این سوال­ ها معمولاً در هنگام بررسی مشکل افزایش سلول­ های سوماتیک در گله مطرح می ­شود.

زمانی که دامدار ها  به گرمای هوا فکر می­ کنند، نگران استرس گرمایی در گاو­هایشان می ­شوند.

نگرانی اصلی اغلب  آنها کاهش در تولید شیر است، اما استرس گرمایی همچنان باعث افزایش SCC نیز می شود.

ورم پستان و استرس گرمایی می ­تواند منجر به ایجاد ضرر اقتصادی در گله شما شود، اما با چند راهکار مدیریتی ساده می­ توان هر دو این عوامل را کاهش داد.

شمار سلول­ های سوماتیک در طول فصول گرم سال با افزایش درجه هوا و رطوبت افزایش می یابد.

این شمار بالای سلول ­های سوماتیک می­ تواند برای هفته­ ها یا حتی ماه­ ها در گله شما وجود داشته باشد.

این یک حقیقت شناخته شده است که گاوها از نظر سیستم ایمنی در شرایط استرس گرمایی حساس­ تر هستند.

یکی از عوامل موثر بر کاهش تولید شیر در این شرایط می تواند کاهش زمان مصرف خوراک به علت گرما و صرف زمان بیشتر برای نشستن و دراز کشیدن در نقاط خنک و سایه باشد که بر میزان تولید شیر تاثیر منفی دارد.

همین­طور ورم پستان در این هنگام به علت تماس بیشتر سر پستانک­ ها با باکتری ها و آلودگی در گله بیشتر می ­شود.

تحقیقات نشان می ­دهد، افزایش بیشتر هورمون­ های استرس در گردش خون مانع از عملکرد صحیح و تاثیرگذار سیستم ایمنی برای مقابله با باکتری­ ها می­ شود.

زمانی که باکتری ها وارد سرپستانک ها می شوند، با ارسال پاسخ ایمنی، سلول­ های سوماتیک با عامل خارجی و مهاجم مبارزه کنند.

استرس و هورمون های ترشح شده در این زمان اثر سرکوب­ کنندگی­ بر سلول­ های سوماتیک دارند که به نوبه خود عملکرد آنها را برای محافظت کامل در برابر باکتری ها و عوامل ایجاد کننده­ ورم پستان محدود می­ کند.

نکاتی در جهت کاهش استرس گرمایی و کاهش سلول های سوماتیک در شیر:
  • آلودگی باکتریایی بستر در طول تابستان افزایش می­ یابد. افزایش سطح رطوبت به فراهم کردن محیطی که باکتری­ ها در آن رشد می­ کنند، کمک می­ کند. بسیار مهم است که بستر را تمیز و خشک نگه داریم. این مسئله به کاهش رشد باکتری­ ها کمک می­ کند.
  • فن و مه پاش­ ها اغلب برای خنک شدن گاو­ها استفاده می ­شوند. باید دقت شود استفاده از مه پاش و فن ها به نحوی باشد تا از خیس شدن بستر و تجمع آب در بخش های مختلف بهاربند جلوگیری شود.
  • مگس­ ها نیز از عوامل انتقال بیماری هستند. نیش مگس ­ها می تواند در گله استرس ایجاد کرده و همچنین از طریق انتقال میکروارگانیسم بیماری­ زا موجب افزایش احتمال وقوع ورم پستان و همچنین کاهش تولید شیر در گله ها شود. مگس­ ها اغلب باعث گسترش ارگانیسم­ های ایجاد کننده­ ورم پستان در میان تلیسه­ ها شده که این امر منجر به افزایش شمار سلول ­های سوماتیک نیز می ­شود.
  • کارکنان به ویژه در بخش شیردوشی باید در جهت رعایت بهداشت و عوامل تاثیر گذار بر کاهش بروز بیماری ها آموزش های لازم را کسب کرده و به کار گیرند. بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنید که همه­ کارکنان دستورالعمل­ ها را به دقت اجرا می­ کنند. این امر به کاهش آلودگی­ ها و نیز به شناسایی موارد کلینیکی ورم پستان کمک می­ کند.
  • دسترسی دام به آب تمیز و تازه به مقادیر کافی بسیار حائز اهمیت است. گاوها زمانی که دمای هوا 30 درجه سانتی گراد است در مقایسه با دمای 10 درجه سانتی گراد مقدار آب بیشتری مصرف می­ کنند.
  • با رعایت این اصول در جهت کاهش استرس گرمایی، و ایجاد بستر خشک و تمیز و مدیریت صحیح در شیردوشی، شما به راحتی می ­توانید با نوسان فصلی شمار سلول­ های سوماتیک درگله خودتان مبارزه کنید. به کار بردن شیوه ­های مدیریتی مناسب در طول استرس گرمایی نه تنها به کاهش وقوع ورم پستان در گله شما کمک می­ کند بلکه افزایش تولید و عملکرد بهتر گله را نیز به دنبال دارد.

ترجمه: مهندس فرشته قدیمی . منبع

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا