Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

مدیریت تولید در دامداری های شیری در شرایط بحران اقتصادی

مدیریت تولید در دامداری های شیری در شرایط بحران اقتصادی- بخش اول

مدیریت تولید در دامداری های شیری در شرایط بحران اقتصادی- بخش دوم

فهرست مطالب
  • بخش اول ویدیوی لایو مشترک شرکت مینوویت همراه با جناب دکتر بدیعی دامپزشک و متخصص دام بزرگ پیرامون موضوع مدیریت تولید در دامداری های ی شیری در شرایط بحران اقتصادی. 
  • تاریخ لایو : مرداد 1399

آیا دامداری دقیق و مدرن در شرایط اقتصادی و تولید پایدار تاثیر گذار است؟

در سال های اخیر، سیستم های تولیدات دامی در سراسر جهان از نظر بهره وری به ازای هر حیوان گسترش یافته اند.

نگرانی‌های اجتماعی بسیاری ازجمله نگرانی مصرف کنندگان از نظر امنیت، بی‌خطر بودن، و پایداری مواد غذایی، رفاه و جنبه های سلامت حیوانات و انسان مطرح است که در این زمینه تأثیرگذار هستند.

برای پرداختن به این مسائل، باید یک سیستم تولید با سطح بالای کارایی و سازماندهی مناسب بهترین فرصت ها را برای پایداری فراهم کند.

بهبود تولید عموماً منجر به بروز برخی موارد مانند تشدید در مقابل تنوع زیستی و یا رفاه حیوانات می شود.

در بررسی ها، مشخص شده است که توسعه کشاورزی هوشمند یا کشاورزی دقیق اثرات مثبتی بر این سیستم دارد و افزایش پایداری بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در آینده نزدیک است.

علاقه اخیر به این موضوع باعث شده است تا رویکردهای فن‌آوری جدید سیستم‌های کشاورزی در یک چشم‌انداز وسیع مطالعه شود و امیدوارکننده‌ترین راه‌حل‌های موجود در بررسی‌ها، شناسایی و ارزیابی شود.

مسائل اصلی موثر بر سیستم های تولید دام

در سرتاسر جهان، اکثر کشورها در حال تبدیل مزارع با تعداد کمی حیوان هستند، در حالی که مشخصه یک دامداری کارآمد وجود زمین زیاد سطح زیرکشت جهت بهره‌وری و پرورش حیوانات است.

دامداری‌های کوچک به دلیل نقش اقتصادی و امکانات بازار جهانی و همچنین درک مصرف‌کننده از فعالیت‌های دامداری، مشکلات زیادی را برای حفظ بازار متحمل می‌شوند.

دامداری دقیق پتانسیل زیادی برای حمایت از دامداران در پرورش حیوانات در شرایط خوب و همچنین تولید غذای ایمن و با کاهش اثرات زیست محیطی دارد.

منافع زیست‌محیطی، از جمله، از طریق استفاده مؤثر از خوراک و مواد مغذی، هشدار اولیه بیماری‌ها، تضمین‌های رفاهی و کاهش انتشار آلاینده‌ها در هوا، خاک و آب به دست می‌آید.

علاوه بر این، توانایی نظارت و پیش بینی به حمایت از دامداران در سیستم‌های دامپروری کوچک مقیاس و بزرگ مقیاس که هر دو اهمیت فزاینده‌ای برای حفظ نیازهای غذایی و اجتماعی جهانی دارند، می‌دهد.

در دامپروری‌های کوچک مقیاس بسیاری از حیوانات در مناطق کوچک‌تر پرورش می‌یابند، در حالی که دامپروری بزرگ مقیاس پرورش حیوانات در فضاهای بزرگ‌تر را به همراه دارد.

در هر دو سیستم، مشکلات اصلی مربوط به نظارت با مشاهده ساده انسانی این است که در کشاورزی کوچک مقیاس، کنترل همه حیوانات پرورش‌یافته در بهترین حالت دشوار است.

همچنین در سیستم بزرگ مقیاس، فضای بزرگ موجود باعث ایجاد مشکلاتی در کنترل موقعیت و مدیریت گله می‌شود.

GPS و GIS مهمترین ابزارهای مدیریت دام هستند. از این رو، دامداری صحیح و دقیق می‌تواند راه‌حل یا بخشی از راه‌حل این پیچیدگی‌ها باشد.

 سه مشکل اصلی مربوط به فناوری اطلاعات و جمع‌آوری داده‌ها عبارتند از:

1) حجم عظیمی از داده‌ها از منابع مختلف که اغلب با یکدیگر ارتباط برقرار نمی‌کنند

2) قابلیت اطمینان داده‌ها همیشه کافی نیست و ممکن است منجر به تصمیم‌گیری‌های نادرست شود

3) تجزیه و تحلیل این داده های بزرگ باید مؤثر و مستقیماً برای دامدار روشن باشد.

باید تاکید کرد که مزیت دامداری دقیق و پیشرفته به حمایت از دامدار مربوط می‌شود و نه به جایگزینی دامدار در تصمیم گیری.

در واقع، تصمیم گیری مرحله دشواری است که تحت تأثیر چندین جنبه ذهنی است.

فقدان دانش در مورد نحوه تصمیم گیری دامدار بر هر انتخابی تأثیر منفی می گذارد.

همانطور که ذکر شد، تولیدات پایدار عمدتاً تنها با نوآوری‌ها و پشتیبانی فناوری اطلاعات به دست می‌آیند؛ زیرا آنها تشخیص سریع و زودهنگام بیماری‌ها را فراهم می‌کنند و بهینه‌سازی تولید کمک می‌کنند.

دقت در توزیع خوراک همچنین می تواند دستاورد بزرگی برای بازدهی بالای خوراک برای هر حیوان در نظر گرفته شود، زیرا سیستم شیردوشی خودکار تغییرات عظیمی را در مزارع ایجاد کرده است.

جنبه دومی که باید در نظر گرفته شود این است که هنگامی که دامداران به فناوری اعتماد کردند، باید نتایج با دقت بالا ارائه دهند زیرا آنها باید مزایای مؤثر سرمایه گذاری در ابزار دقیق را شناسایی کنند.

علاوه بر این، هرچه نظارت بر حیوانات بیشتر باشد، پیش‌بینی رفتارهای غیرمنتظره و بررسی ناهنجاری‌ها آسان‌تر است.

از جمله تحقیقات انجام شده در مورد استفاده از ابزارهای نظارتی برای گونه های مختلف حیوانات عبارتند از:

ابزارهای نظارت بر سلامت، برای استفاده در تشخیص آسیب شناسی ماننده سرفه در بیماری های تنفسی

همچنین ابزارهایی جهت رفاه و جنبه‌های رفتاری مانند میزان نشخوار، ضربان قلب، زمان دراز کشیدن گاوها و حسگرهای محیطی برای نظارت بر شرایط محیطی جایگاه نگهداری استفاده می شوند.

تشخیص زودهنگام آسیب شناسی می‌تواند از شیوع یک بیماری همه گیر جلوگیری ‌کند، بنابراین هم هزینه ها و هم طول مدت دوره غیرمولد را کاهش می دهد.

مزارع دامداری دقیق و ارزیابی پایداری

یک سیستم تولید دام پایدار مستلزم تولیدات سودآور در به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی و اجتماعی و همچنین در سلامت و رفاه بهینه حیوانات است.

دامداری دقیق به عنوان رویکردی برای استفاده کارآمد از ورودی ها و گرفتن بهترین نتایج از نظر خروجی شناخته شده است.

اخیراً، اصطلاح «پایداری» بیش از پیش در چندین زمینه تولید مورد استفاده قرار گرفته است، زیرا پایداری مبنایی است که همه سیستم‌های تولید بر اساس آن شروع می‌شوند.

پایداری محیطی معمولاً با رویکرد ارزیابی چرخه حیات که رایج‌ترین رویکرد در سراسر جهان برای این ارزیابی‌ها است، اندازه‌گیری می‌شود.

شرایط رفاهی، سلامت و تولید بالا همگی مترادف دامداری پایدار از نظر زیست محیطی هستند.

پژوهشگران نتایج مطالعاتی را گزارش کردند که در آن نویسندگان با معرفی دامداری دقیق، مزایای زیست محیطی قابل دستیابی را در مورد تغییرات آب و هوا، اسیدی شدن و سایر اثرات زیست محیطی ارزیابی کردند.

این مزایا با کاهش بروز مشکلات سلامتی (مانند ورم پستان، باروری پایین، مرگ و میر) و در نتیجه تولید شیر بدون عوامل کاهشی، اجتناب از مصرف داروها و انتشار گازهای بدون تغییر تضمین می شود.

برای تولید پایدار مناسب باید دیدگاه های اقتصادی و اجتماعی را نیز در نظر گرفت.

اگر پایداری اقتصادی اساس هر کارآفرینی باشد، پایداری اجتماعی نیز به دلیل دیدگاه مصرف کنندگان از اهمیت بالایی برخوردار است.

پایداری اجتماعی به حقوق دامداران و کارگران، زندگی آن ها و رفاه حیوانات، مصرف کنندگان و محیط زیست اهمیت می دهد.

نتایج

یک سرمایه گذاری اقتصادی (هزینه ها)  جهت خرید حسگرها و ابزارها می تواند  به سوددهی مربوط به کاهش ضررهای قبلی ناشی از مشکلات در تولید (به دلایل بهداشتی و رفاهی) کمک کند.

علاوه بر این، هزینه‌های مستقیمی نیز وجود دارد که باید برای خرید آنتی‌بیوتیک‌ها و داروها و مدت زمان طولانی‌تری که گاوها به دلیل مشکلات بهداشتی و تولید مثلی در فاز غیرمولد هستند، در نظر گرفته شود.

پژوهشگران در سال 2019 رفتار گاوهای شیری را با استفاده از یک قلاده که با یک سری حسگرهای نظارت بر رفتار مشخص می شود، نظارت کردند.

آنها میزان نشخوار و رفتار تغذیه و استراحت را تجزیه و تحلیل کردند و رویدادهای فصلی را تشخیص دادند.

نتایج نشان داد که گاوهای مبتلا به بیماری‌های متابولیک یا ورم پستان یا نزدیک به زایش کمتر از حالت عادی غذا می‌خورند و نشخوار می‌کنند و بیشتر از موارد عادی حالت خوابیده دارند.

علاوه بر این، مطالعات و تحقیقات دیگر نیز که در آن از ابزارهای مشابه استفاده شده بود، نشان دادند که بالاترین دقت با این ابزارها (بیش از 90٪) به دست می‌آید در حالی که مشاهده بصری انسان بسیار دقیق‌تر است.

اگر فناوری هنگام هشدار دادن به تولیدکنندگان دقیق نباشد، ممکن است تولیدکنندگان به این هشدارها اعتماد نکنند و به آنها عمل نکنند، که باعث عدم کاربرد و ناکارآمدی دامداری دقیق می شود.

بنابراین، قابلیت‌های بهبود یافته نرم‌افزار یک دستاورد مهم برای برنامه‌های کاربردی دامداری دقیق در آینده است.

 در رابطه با زمان استراحت گاو، پژوهشگران رفتار خوابیدن گاوهای شیری را بسته به متغیرهای اقلیمی پایش و مدلسازی کردند.

همانطور که در بررسی ها ذکر شده است، گاوها معمولاً حدود 9 ساعت در روز در داخل جایگاه خود دراز می کشند، بنابراین تغییر در این زمان ممکن است مشکلاتی رخ دهد.

گرینتر و همکاران (2019) بیان کردند که گاوهای مبتلا به بیماری های متابولیک در هنگام بروز مشکلاتی مانند لنگش و متریت بیشتر دراز می کشند.

در عوض، گاوها معمولاً به دلیل خطاهای مهندسی ساختمان، مانند طراحی نامناسب جایگاه ها، شرایط اسکان و تراکم حیوانات، و همچنین دما، رطوبت، تهویه و مشکلات اجتماعی در میان حیوانات و در صورت بروز سایر آسیب شناسی ها، مانند ورم پستان یا کتوز کمتر حالت خوابیده هستند که این در خارج از جایگاه خود معمول نیست.

زیرا گاوهایی که به مرتع دسترسی دارند حدود 1 ساعت در روز بیشتر داخل جایگاه می خوابند.

همچنین مطالعات نشان داد زمانی که گاوها می توانند انتخاب کنند، گاوهایی که بهره وری بالایی دارند ترجیح می دهند در داخل جایگاه بخوابند تا بیرون، در حالی که برای گاوهایی که شیر کمتری تولید می کنند برعکس است.

به همین ترتیب، هنگامی که گاوها به مرتع دسترسی دارند، فاصله پیاده روی از جایگاه باید در نظر گرفته شود، زیرا اگر منطقه مرتع خیلی دور نباشد، ترجیح می دهند روی چمن دراز بکشند.

ترجیح شرطی است که باید در ارزیابی های رفاهی سنجش شود زیرا به تمایل گاوها مربوط می شود.

ماتاچینی و همکاران (2019) رفتار گاوهای شیری را در جایگاهی که در آن یک دستگاه شیردوشی خودکار (AMS) و یک دستگاه تغذیه خودکار (AFS) نصب شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.

از نتایج مشخص شد که زمان دراز کشیدن تحت تأثیر تغذیه نیست، زیرا گاوها به طور کلی با این تغییر با سایر واکنش های رفتاری سازگار می شوند.

با این حال، دفعات تغذیه بر میانگین زمان خواب گاوها در 60 دقیقه قبل از زایمان، تعداد دفعات دراز کشیدن طولانی و دفعات بازدید از دستگاه شیردوشی خودکار تأثیر گذاشت و تنها در یک ساعت تعریف شده در طول روز، دفعات امتناع در دستگاه شیردوشی خودکار را با دفعات تغذیه بالا (11 بار) افزایش داد.

همچنین تفاوت در سن گاوها ممکن است بر تعداد و مدت زمان دراز کشیدن تأثیر بگذارد.

پژوهشگران گاوها و تلیسه ها را در 6 گروه رفتاری متمایز کرد:

1) دراز کشیدن و نشخوار

2) رفتار مرتبط با تغذیه

3) تعامل اجتماعی

4) رفتار مرتبط جنسی

5) رفتار مرتبط با تنش و دیگر رفتارها

پایداری اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی

از یافته‌های این بررسی، به وضوح مشخص می‌شود که دامداری دقیق اثرات مثبتی بر پایداری تولیدات دامی دارد.

مداخله در یک جنبه مستلزم تأثیرگذاری بر جنبه‌های دیگر است:

بهبود شرایط بهداشتی باعث کاهش هزینه‌های داروها،بهبود رفاه حیوانات،جلوگیری از تلفات تولید یا حتی افزایش تولید و در نتیجه بهبود پایداری زیست‌محیطی و همچنین پایداری اقتصادی و اجتماعی محصولات تولیدی می‌شود.

از این رو، همه جنبه ها به هم مرتبط هستند و دامداری دقیق  امیدوارکننده ترین ارتباط را نشان می دهد.

در نهایت، باید تاکید کرد که پیشرفت تکنولوژی به طور مداوم در حال تغییر است، از این رو دامداری دقیق نیز در معرض بهبود مستمر است.

با توجه به اینکه مطالعات پایداری در این بخش وجود ندارد، ارزیابی چرخه زندگی (LCA)، هزینه چرخه زندگی (LCC) و ارزیابی چرخه زندگی اجتماعی (SLCA) باید در آینده نزدیک برای تجزیه و تحلیل کاربرد دامداری دقیق در مزرعه و برای تجزیه و تحلیل انجام شود.

شناسایی جنبه هایی که باید در مورد آنها تحقیقات و بهبودهای بیشتر معرفی شود و بر مواردی تأکید شود که بخش دام در حال حاضر بهینه است.

نتیجه گیری

دامپروری دقیق به عنوان یک راه حل بسیار مهم برای دامداران در آینده نزدیک شناخته شده است، که امکان نظارت بر حیوانات را در سیستم های دامداری گاو شیری متمرکز (دامداری های مدرن) و گسترده (مراتع) فراهم می کند.

حتی اگر کاربرد و تأثیر مثبت آن غیرقابل انکار باشد، به طور مداوم به بهبود فناوری و دقت نیاز است.

به ویژه، بسیار مهم است که از هشدارهای کاذب جلوگیری شود تا دامداران به فناوری و اثرات مثبت استفاده از دامداری دقیق  اعتماد کنند.

علاوه بر این، باید در نظر گرفت که این فناوری ها جایگزین انسان در تصمیم گیری نمی شود، بلکه از فرآیند تصمیم گیری پشتیبانی می کند.

هنگامی که آلارم ها شناسایی می شوند، دامدار روش مداخله خود را تعریف می کند.

از این رو، استفاده انتقادی از فناوری اساسی است.

با این حال، مشکل اصلی مربوط به اجرای حسگرها و ابزارها در دامدای ها می باشد، زیرا دامداران اغلب به دلایل متعددی (هزینه، کمبود اطلاعات، انتخاب های سنتی و غیره) قادر به نوآوری نیستند، اگرچه نوآوری می تواند اثرات مثبتی بر محیط زیست داشته باشد.

 از دیدگاه اقتصادی و اجتماعی، نتایج مثبتی را نه تنها به کشاورزان بلکه به جامعه و مصرف کنندگان می دهد.

اگر چه اثرات سودمند دامداری دقیق  مورد مطالعه قرار گرفته است، کمی سازی پایداری زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی تولید دام گاو شیری مجهز به تکنیک های دامداری دقیق  هنوز انجام نشده است.

مطالعات آینده باید برای تعیین کمیت این اثرات و مقایسه راه‌حل‌ها با و بدون دامداری دقیق انجام شود تا پایداری مؤثر با رویکرد چرخه زندگی با اتخاذ ارزیابی چرخه زندگی (LCA)، هزینه چرخه زندگی (LCC) و ارزیابی چرخه زندگی اجتماعی (SLCA) صورت گیرد.

این امر به سیاست گذاران و ذینفعان اجازه می دهد تا تصمیم بگیرند و مشوق های سیاستی را برای ترویج معرفی ابزارهای دامداری دقیق در مزارع دام معرفی کنند.

منبع ، ترجمه: خانم مهندس عبداللهی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا