Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

نرخ بازده دارایی در دامداری (ROA)

نرخ بازده دارایی در دامداری (ROA)
فهرست مطالب

نرخ بازده دارایی در دامداری (ROA)

نرخ بازده دارایی در دامداری (ROA) چیست ؟ ROA برای تعیین بازده حاصل شده از اموال و دارایی­ های سرمایه­ گذاری شده در کار مفید است.

به عبارتی هر چه میزان ROA بالاتر باشد، کار سودآورتر است. اگر از مقادیر روز بازار برای تعیین ارزش اموال و دارایی­ هایتان استفاده می­ کنید، می­ توانید از ROA برای مقایسه بازده کارتان با دیگر مشاغل در همان بازه­ زمانی بهره بگیرید.

ROA همچنین هزینه فرصت سرمایه ­گذاری دارایی تان را در دامداری شیری در برابر سرمایه ­گذاری در دیگر کسب و کارها و یا دیگر فرصت­ های سرمایه­ گذاری که ممکن است بازدهی بالاتر یا پایین ­تری را ایجاد کند، نشان می ­دهد.

سطح رقابتی :  بالاتر از 10%

محاسبه:

هزینه بهره دامداری + درآمد خالص دامداری

ارزش نیروی کارگری و مدیریتی –

100* میانگین کل دارایی­ های دامداری ÷

مثال:

درآمد خالص دامداری 312000 $

هزینه های بهره 52000$+

ارزش نیروی کار اپراتور و مدیریت 150000 $ –


رجوع به دارایی ­ها 214000 $=

میانگین کل دارایی­ های دامداری ÷


0/089=

100 *


ROA %8/9

فاکتورهایی که بر روی شاخص نرخ بازده دارایی اثر دارند عبارتند از:

1-چگونگی ارزش گذاری اموال و دارایی ­ها

2-سودآوری دامداری

3-سطح برداشت مالک برای پرداخت دستمزد نیروی کارگری و مدیریتی

4-مقدار دارایی­ های غیربهره ور یا تا حدی بهره ور

5-اینکه آیا دارایی ­ها و اموال اجاره شده و یا خریداری شده اند

اجازه بدهید این فاکتورها را با جزییات بیشتر بررسی کنیم:

1-برای مقایسه عملکرد کارتان از سالی به سال دیگر، شما می توانید از ترازنامه هزینه ای یا تجاری استفاده کنید.

اکثر کشاورزان و وام دهندگان از ترازنامه تجاری استفاده می­ کنند.

اگر شما از ترازنامه تجاری استفاده می‌کنید، ارزش هر واحد پرورشی و دارایی­ های بلند مدت (زمین) خود را از سالی به سال دیگر ثابت نگه دارید تا تاثیر تغییر ارزش دارایی­ ها را از بین ببرید.

استفاده از ترازنامه هزینه ای، عملکرد دامداری شما را بدون تاثیر تغییرات ارزش دارایی­ ها در بازار و همچنین بازده ريال سرمایه­ گذاری شده اندازه­ گیری می­ کند.

با این حال، ROA محاسبه شده بر اساس هزینه برای مقایسه با ROA سایر مشاغل با استفاده از ارزش گذاری بازاری دشوار است.

از آنجا که هزینه ­های بهره دامداری روی درآمد خالص دامداری تأثیر می گذارد، نرخ بازده دارایی­ های دامداری تحت تاثیر سطح بدهی یا نحوه ساختار بدهی در دامداری قرار نمی ­گیرد.

بنابراین می­ توانید به طور منصفانه­ ای عملکرد واقعی یک کسب و کار را هم در کارهای با بدهی بالا و هم با بدهی پایین مقایسه کنید.

2-بازده دارایی­ در طول سال­ های کاهش سود­آوری، کاهش می­ یابد. اگر سودآوری همیشه پایین باشد، در آن صورت مدیر دامداری باید به فکر راه ­هایی برای افزایش سودآوری باشد.

ROA باید از نرخ سود پول وام گرفته شده بالاتر باشد. اگر نرخ­ های سود بالاتر هستند، بنابراین دیگر بخش ­های مجموعه به بازپرداخت­ های سود برای هر وام موجود یا جدیدی سوبسید می ­دهند.

البته اینکه سایر بخش­ های دامداری به سرمایه ­گذاری­ های زمین سوبسید بدهند غیرعادی نیست، چنانکه زمین معمولاً نرخ بازدهی پایینی دارد.

3-برنامه Ohio Farm Business Analysis ارزش برداشت مالک برای دستمزد کارگری و مدیریتی در امریکا را به میزان 13/50 دلار بر ساعت، به اضافه 5 درصد از ارزش تولید دامداری به عنوان هزینه مدیریت محاسبه می ­کند.

اگر برداشت مالک کمتر از این مقدار باشد ممکن است ROA بیش از حد نشان داده شود.

دامداری­ هایی که به عنوان شرکت ثبت شده ­اند، باید هزینه کارگری و مدیریتی خود را محاسبه کرده و آن را با حقوق و مزایایی که قبلاً از درآمد خالص دامداری به عنوان دستمزد و مزایا کسر شده است مقایسه کنند.

اگر میزان محاسبه شده از برداشت مالک بالاتر باشد، تفاوت بین میزان محاسبه شده و برداشت واقعی مالک باید قبل از محاسبه بازده دارایی ها از کل بازده کسر شود.

4-اگر یک کسب  و کار سرمایه گذاری زیادی روی دارایی­ های غیرضروری و یا غیر بهره ور داشته باشد، ROA ممکن است پایین باشد.

در این شرایط­ نیاز است که مدیر دامداری ، دارایی­ ها را با دقت مدیریت کرده و تعیین کند که آیا کسب و کار می­ تواند با سرمایه گذاری سرمایه صرف شده برای دارایی ها سودآورتر باشد یا خیر.

5-کسب و کارهایی که دامداری یا سایر دارایی­ های اصلی را اجاره می­ کنند ممکن است ROA بالاتری را نشان دهند؛ اگرچه نسبت­ های هزینه­ عملیاتی بالاتری خواهند داشت.

ROA برای بالای 20% از بهترین گله ­های شیری شرکت کننده در برنامه Ohio Farm Business Analysis از 2011 تا 2015 به طور متوسط 12/2% بود.

10% دامداری­ های برتر و 20% گله ­های برتر با بیش از 300 راس گاو شرکت کننده در برنامه New York Farm Business Summary به ترتیب به طور متوسط 14/96 و 14/3% بود.

در سند New York Farm Business Summary همچنین هزینه ه­ای دیگر علاوه بر نیروی کارگری بعنوان سایر هزینه های نیروی کار از درآمد خالص دامداری کسر می‌کند.

با این حال، حتی اگر یک دامداری شیری تعداد بالایی نیروی کار با حقوق پرداخت نشده داشته باشد، این کسر هزینه ROA نتیجه شده را به طور قابل توجه تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

مترجمه خانم مهندس قدیمی/ تایید و ویرایش آقای دکتر سلیمانی فر

منبع 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا