Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

کاربرد کروم آلی در جیره گوساله ها

کاربرد کروم آلی در جیره گوساله ها
فهرست مطالب

کاربرد کروم آلی در جیره گوساله ها

کاربرد کروم آلی در جیره گوساله ها – بعضی مسائل مانند استرس گرمایی، حرکات دستگاه گوارش را کاهش داده و به دنبال آن مصرف خوراک کاهش می‌یابد.

که منجر به کاهش انرژی دریافتی، رشد ضعیف‌تر و حساست بیشتر به بیماری‌ها در گوساله‌ها می‌شود.

غلظت انسولین خون، فاکتور رشد شبه انسولین و تری‌یدوتیرونین (T3) نیز کاهش می‌یابند ولی کورتیزول افزایش می‌یابد.

غلظت اجزاء خون می‌تواند برای ارزیابی تغییرات متابولیسمی و عملکرد رشد ناشی از تغییرات مصرف خوراک در دوره استرس گرمایی به کار گرفته شود.

استرس گرمایی همچنین می‌تواند منجر به افزایش تولید گونه‌های فعال اکسیژن شود که با سیستم آنتی‌اکسیدانی بدن باید خنثی شوند.

کوچک‌ترین عدم توازن میان اکسیدان و آنتی‌اکسیدان‌ها توانایی سیستم دفاعی بدن را برای محافظت از آن در برابر اثرات زیان‌آور رادیکال‌های آزاد اکسیژن تحلیل می‌برد.

کاهش مصرف خوراک در زمان استرس گرمایی می‌تواند با کاهش سطح کروم خون در ارتباط باشد و این مسئله می‌تواند به دلیل دفع بیشتر ادرار عارض شده باشد

که به‌هرحال نیاز به کروم را افزایش می‌دهد. ازاین‌رو مصرف کروم در خوراک دام می‌تواند راهکار مناسبی برای بهبود این شرایط باشد و عملکرد و آسایش دامِ دچار استرس گرمایی را بهبود بخشد.

دوز های تجویزشده کروم بر متابولیسم چربی، پروتئین و کربوهیدرات‌ها اثر تنظیم‌کنندگی دارد.

کروم، پیام‌رسانی انسولین را افزایش می‌دهد و درنتیجه متابولیسم گلوکوز را درصورتی‌که نیاز انرژی موردنیاز تأمین‌شده باشد، بهبود می‌بخشد.

حساسیت کمتر انسولین می‌تواند منجر به کاهش بازده مصرف انرژی و پروتئین شده و ممکن است گوساله‌های شیری را در مراحل بعدی زندگی خود در معرض انواع اختلالات متابولیکی قرار دهد.

کاربرد کروم آلی در جیره گوساله ها

در مطالعه انجام‌شده توسط محققین کشورمان که نتایج آن به‌تازگی منتشرشده است،

۲۴ گوساله ماده هلشتاین در دو گروه دسته‌بندی شدند و یکی از این دو گروه روزانه ۰٫۰۵ میلی‌گرم کروم-متیونین به ازای هر کیلوگرم وزن متابولیکی بدن تغذیه شدند.

با نمونه‌گیری‌های دوره‌ای، اثر این مکمل سازی کروم روی عملکرد و سلامتی دام‌ها بررسی شد.

در این مطالعه افزودن کروم باعث افزایش ماده خشک مصرفی و افزایش وزن گیری روزانه شد ولی بازده خوراک و وزن نهایی بدن تغییری نکردند.

تا قبل شیرگیری بروز اسهال و پنومونی یا احتمال نیاز به درمان دارویی با تغذیه کروم متأثر نشد ولی بعد از شیرگیری ابتلا به پنومونی و تعداد روزهایی که گوساله‌ها نیازمند درمان دارویی بودند کاهش یافت.

افزودن کروم، غلظت گلوکوز، بتاهیدروکسی بوتیریک اسید، نیتروژن اوره‌ای خون، کلسترول، تری گلیسیرید، آلبومین و نسبت آلبومین به گلوبولین را تحت تأثیر قرار نداد. در گوساله‌های مصرف‌کننده کروم غلظت کل پروتئین سرم خون افزایش پیدا کرد.

در گروه مصرف‌کننده کروم، نسبت انسولین به گلوکوز نسبت به گروهی که کروم مصرف نکردند بیشتر بوده است.

در این مطالعه غلظت آنتی‌اکسیدان‌های خون گوساله‌ها هم متأثر نشد.

نتیجه‌گیری:

کروم افزوده‌شده به خوراک گوساله‌های شیری در تابستان می‌تواند با افزایش مصرف خوراک و وزن گیری روزانه، به عملکرد رشد کمک کند و سلامتی دام را با کاهش تعداد تنفس در واحد زمان و روزهای ابتلا به پنومونی بهبود بخشد.

تایید و ویرایش : مهندس محمد حسین مقیمی – بخش ترویج دانشگاه پنسیلوانیا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا