Empty cart

محصولی در سبدخرید وجود ندارد

مکمل های معدنی برای گاوهای شیری

مکمل های معدنی برای گاوهای شیری
فهرست مطالب

مکمل های معدنی برای گاوهای شیری

تامین مواد معدنی، عناصر کم نیاز و ویتامین­ ها برای گاوهای پرتولید، باید به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از تغذیه و همچنین با اهمیتی یکسان با تامین انرژی و پروتئین در نظر گرفته شود.

تامین مواد معدنی، عناصر کم نیاز و ویتامین­ ها، علاوه بر تاثیر در سلامت گله و باروری گاوهای پرتولید ، می توانند تاثیر عمیقی نیز بر سطح تولید داشته باشد.

مواد معدنی در مسیرهای متابولیکی زیادی در بدن گاوهای شیری مورد استفاده قرار می­ گیرند.

کمبودهای اندک مواد معدنی نیز می تواند منجر به کاهش عملکرد بهینه دام شود.

کمبود مواد معدنی تاثیر زیادی بر کاهش بازده خوراک، لنگش، ورم پستان کلینیکی، شمار بالای سلول­ های سوماتیک، جفت ماندگی، افت باروری، تب شیر، کاهش سیستم ایمنی، سلامت کلی گله و طول عمر اقتصادی گاوهای شیری دارد.

اطمینان از تامین مقادیر کافی مواد معدنی در دام از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نیاز مواد معدنی در دام ها با تغذیه علوفه به صورت چرا به دلیل سطوح بالای آنتاگونیست­ بین سایر مواد معدنی و عناصر، مانند آهن و مولیبدن که امکان دریافت آن از طریق مصرف خاک توسط دام وجود دارد، افزایش می یابد.

همچنین باید در نظر داشت که گاوهای شیری در اواخر آبستنی میزان خوراک کمتری مصرف کرده و نیاز ویتامینه و معدنی آن ها نیز افزایش می یابد.

در تنظیم مواد معدنی در جیره ابتدا عناصر ماکرو بالانس می شود از مهمترین این عناصر می توان کلسیم، فسفر، منیزیم و سدیم را نام برد.

این عناصر به طور کلی به صورت درصدی از خوراک عنوان و میزان تغذیه شده از آن ها گرم در روز به ازای هر گاو است.

بعد از ماکرومینرال ها مواد معدنی کم مصرف یا میکرومینرال ها در جیره بالانس می شود.

این عناصر به میزان کمی مورد نیاز بوده و به صورت میکروگرم و یا میلی­ گرم مطرح می­ شوند.

این عناصر کم نیاز شامل مس، منگنز، کبالت، ید، روی و سلنیوم هستند.

میکرومینرال ها در ساختار هورمون­ ها، آنزیم­ ها و مسیرهای متابولیکی بی­شماری دخیل هستند.

تامین ناکافی مواد معدنی کم نیاز باعث محدودیت در عملکرد حیوان شده که به ناباروری و اختلال در سیستم ایمنی، افزایش احتمال وقوع بیماری ­ها مثل ورم پستان، عفونت­ های سم و لنگش منجر می­ شود.

تامین بیش از حد این عناصر نیز می ­تواند به مسمومیت منجر شود، مخصوصاٌ در مورد عنصر مس در گاوهایی که به طور دائم در بهاربند نگهداری می­ شوند و از جیره ­های حاوی مقادیر بالای ذرت تغذیه می کنند می تواند بیش تر بروز کند.

مواد معدنی از طریق منابع مختلف می تواند در تغذیه دام ها استفاده شود که میزان دسترسی، جذب و ابقا در منابع مختلف متفاوت است.

به دلیل وجود اثرات متقابل میان مواد معدنی احتمال کاهش جذب در برخی از این عناصر وجود دارد و برای تامین مقادیر کافی و مورد نیاز در دام باید این نکته نیز مورد توجه قرار گیرد.

نقش مواد معدنی محافظت شده

اکثر کمبود برخی مواد معدنی، به دلیل کمبودهای اولیه یا کمبود یک ماده معدنی خاص نیست، بلکه ممکن است به دلیل همین اثرات متقابل منفی میان سایر عناصر معدنی ایجاد شود.

به همین دلیل است که خوراندن سطوح بالای مواد معدنی غیرآلی یا محافظت نشده اغلب منجر به ایجاد نتیجه مطلوبی نشده و حتی ممکن است برای گاو مضر باشد.

کیلاته کردن فرآیندی است که طی آن یک یون معدنی به یک آمینواسید متصل می ­شود، بنابراین آن را از اثرات متقابل و تغییرات احتمالی در شکمبه محافظت و همچنین موجب جذب بیشتر و نیز ابقای بالاتر آن در بدن دام می شود.

فرم ­های مختلفی از مواد معدنی کیلاته یا محافظت شده وجود دارند که می­ توانند بر کاهش اثرات منفی حاصل از آنتاگونیست مواد معدنی موثر باشد.

به طور مثال سلنیوم را می ­توان در پروتئینی از سلول­ های مخمر وارد کرده که چندین برابر موثرتر از سلنیت سدیم است.

مواد معدنی کیلاته یا محافظت شده همراه با کریرشان جذب می شود، و به عنوان یک نمک معدنی دستخوش گوارش قرار نمی گیرند.

از دیگر منابع مواد معدنی، منابع سولفاته را می ­توان نام برد.

که این منابع سولفاته مواد معدنی ، نسبت به اکسیدها زیست فراهمی بالاتری دارند.

مواد معدنی محافظت شده نسبت به منابع مواد معدنی غیرآلی گران­تر بوده و تاثیرگذاری آن ها نیز بیشتر است.

مقادیر مصرف نیز در این منابع کمتر است و از اثرات متقابل منفی که با خوراندن سطوح بالای مواد معدنی غیرآلی ایجاد می­ شود، جلوگیری می ­شود.

مواد معدنی در گاوهای شیری

در هنگام تهیه مکمل معدنی ما هرگز کیفیت را به خطر نمی ­اندازیم.

کیفیت مواد اولیه در یک مکمل معدنی می تواند به طور گسترده ­ای متنوع باشد، چنانچه برخی از منابع سطوح بالاتری از زیست فراهمی را نسبت به بقیه دارند.

تحقیقات نشان می­ دهد در کیلاته سازی یا قدرت باند بین منابع مواد معدنی محافظت شده، کیلاته یا آلی تفاوت گسترده­ ای وجود دارد.

برخی از منابع محافظت شده مواد معدنی بهتر از سایرین هستند.

مواد معدنی می ­تواند تاثیر عمیقی بر عملکرد، سلامتی و باروری هم گاوهای شیری و هم تلیسه ­های جانشین داشته باشد.

ترجمه : خانم مهندس فرشته قدیمی ، منبع

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

بالا